PREDSTAVLJANJE KNJIGE DAWOR PREIS: NINE VIEWS 20+ U IZDANJU NMMU
18.09.2024. u 19:00 h srijeda
U povodu obilježavanja tri desetljeća postava skulpture Ivana Kožarića „Prizemljeno sunce" u Bogovićevoj ulici u Zagrebu i dva desetljeća postava instalacije Nine Views Dawora Preisa, Nacionalni muzej moderne umjetnosti objavio je knjigu pod nazivom Nine Views 20+, koju će u suradnji s Kulturno Informativnim centrom predstaviti 18. rujna u 19 sati u Kinu KIC u Preradovićevoj 5, u Zagrebu. Uz Branka Franceschija, ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, o projektu će tom prigodom govoriti muzejski savjetnik NMMU Željko Marciuš te povjesničari umjetnosti Vanja Babić i Saša Pavković, koji projekt prate od njegovog postava.
Dawor Preis iskoristio je poziciju kultne Kožarićeve skulpture u Bogovićevoj ulici da u Zagrebu rekreira cijeli Sunčev sustav u adekvatno umanjenom mjerilu i udaljenosti planeta. Za razliku od vandalizma šaranja koji od samog postavljanja degradira Kožarićevu skulpturu Preis se na nju referirao na inventivan, neinvazivan i trajan način. U organizaciji Galerije Josip Račić - Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti umjetnik je izveo urbanu intervenciju kojom je diljem grada rasporedio devet planeta Sunčeva sustava. Tada je na fasadu Galerije Josip Račić postavljen Suncu najbliži planet Merkur.
Pozicije ostalih planeta tada nisu bile medijski oglašene, već je Zagrepčanima bilo prepušteno da ih sami otkrivaju i tako postupno osvještavaju cjelokupni projekt. Izvorno projekt je bio popraćen katalogom s devet tekstova stručnjaka za suvremenu umjetnost - Vanje Babića, Željka Marciuša, Borivoja Popovčaka, Olge Majcen, Leile Topić, Ive Körbler, Martine Matić, Saše Pavkovića, Ivice Dleska; koji su objavljeni i u sadašnjoj publikaciji. U međuvremenu projekt je zahvaljujući mrežnim stranicama koje je strukturirao i dizajnirao Dawor Preis postao globalna senzacija, razvio je intenzivan online forum te je spontano postao jedna od zagrebačkih turističkih atrakcija.
Uz fotografsku i arhivsku dokumentaciju projekta i njegove online inačice, knjiga donosi i novo teorijsko viđenje projekta kao i njegove implikacije na širu kulturno-civilizacijsku razinu središnje zagrebačke pješačke zone i odnosa društva prema javnim spomenicima. Nove tekstove potpisuju Branko Franceschi, ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, koji je ujedno i urednik publikacije te povjesničari umjetnosti Željko Marciuš, muzejski savjetnik NMMU i Vanja Babić, voditelj Galerije MH. Grafičko oblikovanje knjige potpisuje Ana Zubić, a realizirana je zahvaljujući potpori Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Grada Zagreba.
Uz fotografsku i arhivsku dokumentaciju projekta i njegove online inačice, knjiga donosi i novo teorijsko viđenje projekta kao i njegove implikacije na širu kulturno-civilizacijsku razinu središnje zagrebačke pješačke zone i odnosa društva prema javnim spomenicima. Nove tekstove potpisuju Branko Franceschi, ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, koji je ujedno i urednik publikacije te povjesničari umjetnosti Željko Marciuš, muzejski savjetnik NMMU i Vanja Babić, voditelj Galerije MH. Knjigu je grafički oblikovala Ana Zubić, a realizirana je zahvaljujući potpori Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Grada Zagreba.
(...) Davor Preis je Sunčev sustav i njegovo organičko kružno kretanje trajno ugradio u ortogonalni, slabo funkcionalni raster zagrebačkog mikrokozmosa kao podsjetnik na naše stelarno porijeklo, potencijale i odgovornosti. Njegov je projekt zahvaljujući mudrom korištenju Interneta doživio planetarnu slavu i razvio se u spontanu atrakciju i predmet obilaska kakve nije ostvario niti jedan ciljani i izdašno financiran „turistički proizvod“. Važnije od toga, Preisova instalacija koja u posveti našem kozmičkom domu i jednom u njemu poniklom umjetniku spaja sve kapacitete, strategije i tendencije suvremene stvaralačke paradigme, budi nadu da svjetlost u nama još uvijek nije ugasla. - iz teksta Branka Franceschija
(...) Sunčevim sustavom ostvarenim metodom simbolizacije i apsorpcije Davor Preis dostigao je dio galaksije, stvorivši jednu egzaktnu, a prirodnu čaroliju satkanu istim onim sredstvima kojima je imaginacijski i imaginarno sâm sazdan. To ne treba egzaktno elaborirati jer u protivnom, poput filmske, ambijentalno-skulpturalna prirodna čarolija nestaje. - iz teksta Željka Marciuša
(...) Instalacija Nine Views neprijeporno predstavlja jedinstven tip umjetničke intervencije. Ponajprije, riječ je – uzme li se u obzir cjelokupna površina njezina rasprostiranja – o najvećoj instalaciji trajnoga karaktera u Hrvatskoj, a vjerojatno i šire. Ona posve isključuje opciju cjelovita sagledavanja odjednom; takvo nešto iziskivat će sukcesivan i dugotrajan obilazak svih njezinih devet odnosno, zajedno s Prizemljenim Suncem, deset komponenti. Promatranje jednoga planeta nužno će, dakle, implicirati svijest o postojanju onih preostalih. I Sunca također. U protivnom, konkretan planet gubi smisao te postaje nedefiniranim znakom. Ali to neće biti slučaj sa Suncem. Dok stojimo ispred njega možemo ga, naime, doživljavati u relaciji s diljem grada raštrkanim planetima, ali i jednako tako diviti se posve autonomnoj uvjerljivosti Kožarićeve jednostavne – sada već više od pola stoljeća stare – ideje o Suncu koje se, eto, odlučilo iz nekoga razloga prizemljiti. (...) - iz teksta Vanje Babića
Reprodukcija: omot knjige / grafičko oblikovanje Ana Zubić