MOMČILO GOLUB - instrumenti

17.03.2017. - 06.04.2017.

Nije problem kategorizirati opus Momčila Goluba unutar parametara koji određuju suvremenu umjetničku produkciju. Kao uporišta njegovog estetskog koda jasno se nameću odrednice: post-konceptualna umjetnička praksa kao referentni stvaralački obrazac; umjetnost ready made-a, aproprijacije i instalacije kao njezine produkcijske paradigme; postmodernistički diskurs kao polje realizacije u suštini subjektivnog, ne-programskog stvaralaštva, otvorenog dijalogu s poviješću umjetnosti po vertikali, odnosno, njezinom globalizacijom po kulturnoj horizontali. Ali, isto tako je jasno da nas ovaj iz općih crta i mjesta definiran model stvaralaštva ne približava onoj evidentnoj i sasvim specifično njegovoj stvaralačkoj alkemiji koja Momčila Goluba čini posebnim slučajem u okvirima splitske i hrvatske umjetničke sadašnjosti. /.../

undefined



Za razliku od svoje braće konceptualnih umjetnika, Momčilo Golub nikad nije odustao od stvaranja umjetničkog objekta. Njegova kritika umjetničkog sustava manifestira se transcendencijom uže shvaćenog područja i praksi umjetničkog i kulturnog stvaralaštva pa će na tom tragu za svoju središnju aktivnost i stvaralački postupak uzeti aranžiranje fenomena već proizvedene stvarnosti, odnosno, sam život u njegovim svakodnevnim predmetima među kojima je umjetničko djelo samo jedna od klasa predmetnog postojanja. Golubov se stvaralački univerzum zameće onkraj podjele na umjetnost i život, estetsko i utilitarno, živo i mrtvo, prošlo i sadašnje, estetsko i zanatsko, muzeje i buvljake, tradicionalno i avangardno, dokumentarno i imaginarno, izmaštano i doživljeno. Zor mu je intuitivan pa predmeti koje opsesivno skuplja po ključu osobne fascinacije, tek naknadno pronalaze svoju svrhu i mjesto uklapanjem u cjelinu sazdanu po poetskom ključu autorove imaginacije. U osnovi ovog stvaralačkog postupka je stav kojeg je Momčilo Golub izrazio riječima: 
Uzimam predmet oblikovan za svrhu, ali mu ne dopuštam da se svrhe domogne. Ljepota umjetničkog djela je u njegovoj praktičnoj nesvrhovitosti, a kad predmet ostane izvan svrhe ostaje mu samo ono 'biti'.
Branko Franceschi (Iz predgovora izložbi)

O autoru:

Momčilo Golub rođen je 1949. godine u Ljubuškom.
Diplomirao je na Likovnoj akademiji u Beogradu 1974. te magistrirao na njezinom grafičkom odjelu 1976. Kao stipendist francuske vlade specijalizirao je slikarstvo na Ecole des Beaux-Art de Paris 1979/1980., a godine 1991-1992. po drugi put studijski boravi u Parizu kao stipendist fundacije La Cité Internationale des Arts.
Aktivno je sudjelovao na domaćoj i inozemnoj likovnoj sceni 80-ih godina prošlog stoljeća, a od 2011. godine ponovno sve češće izlaže. Samostalno je izlagao u Splitu (Galerija umjetnički salon, 1980., 1983., Salon Galić 2013., Multimedijalni kulturni centar 2013.); u Beogradu (Galerija Grafički kolektiv 1982., Galerija ULUS 1990.); u Zagrebu (Galerija Nova, 1982., Institut za suvremenu umjetnost, 2013.); u Rijeci (Muzej moderne i suvremene umjetnosti 2015/16.); u Ljubljani (Galerija Bežigrajska 1984., 2000.); u Parizu (Galerija Antoine Candou 1991.); u Berlinu (Galerie Franz Mehring, 1994.) i drugdje. Sudjelovao je na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu.
Dobitnik je više nagrada, između ostalog KUN-ove nagrade za grafiku (1974.), Nagrade fondacije Vladislav Ribnikar (Politikina nagrada, 1983.), Nagrade Equitable Gallery na izložbi jugoslavenske umjetnosti u New Yorku (1983.) i Nagrade za instalaciju na Dubrovačkom salonu 1984.

Umjetnik živi i radi u Splitu.